عدل خدا و خلقت مخلوقات ناقص

فکر می کنم دیگه بیان مقدمات کافی باشه و شروع کنیم شبهات و پرسش ها را مطرح کردن و پاسخ دادن اولین پرسشی که فکر می کنم  در ذهن خیلی از شماها باشه اینه که:

آیا وجود افراد ناقص الخلقه و عقب مانده های ذهنی و   مانند آن ها در میان مخلوقات خدا وند با عدل خدا منافاتی ندارد؟

پاسخ :خداوند متعال ، نظام آفرينش را براساس علم و حكمتش ، نظام علّى و معلولى و سببى و مسببى قرار داده است ; به اين معنا كه براى هر حادثه و پديده اى در عالم ، علتى وجود دارد، و هر علتى نيز معلولى مختص به خود دارد; مانند آتش كه سبب گرما، و نور كه سبب روشنايى هستند، و هيچ معلولى از علت خود و هيچ علتى هم از معلول خود جدا نيست . نمى شودآتش باشد; ولى نسوزاند.

در مورد ناقص الخلقه ها به تجربه علمى ثابت شده و در روايات هم آمده است که انعقاد نطفه در حال مستى , دوران قاعدگی,درحال مسموميت غذايى , دلهره و... آثار سويى روى نوزاد مى گذارد و همان گونه كه آتش سوزنده است ، چه انسان بداند و چه نداند هر غذا و روحيه اى هم اثر ذاتى و طبيعى خود را دارد; چه والدين و افراد ديگر از آن آگاه باشند و چه آگاه نباشند; مگراينكه چيز ديگرى مانع اثر گذارى آن شود يا اثر آن را خنثى كند; بنابراين هر يك از كَرى ، كورى ، فلجى و. . . علت خاصى داردكه تغذيه هاى ناصحيح ، نسل هاى گذشته ، افراد جامعه و ارادهء پدران و مادران در آن مؤثر بوده و باعث شده اين گونه افراد درجامعه پيدا شوند. و اين مسأله در اين موارد، نوزادان بى گناهند و خداوند نيز منزه است . علت آن والدين و كسانى هستند كه آگاهانه يا ناآگاهانه در تحقق  آن ها نقش داشته اند این اثر ذاتى و بازتاب عمل آنهاست .

 

  
نویسنده : saeed shams ; ساعت ۱۱:٤٥ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٤/۱٢/٢۳
تگ ها :