خدا رو کی بوجود آورده؟

خدا رو کی بوجود آورده؟

دست پسر بچه شو گرفته بود تا به من رسید بهش سلام کردم جوابم و داد و بلافاصله گفت : آقا این پسر من یه سئوالی ازم پرسیده من حقیقتا توش موندم که چی بهش بگم, گفتم سئوالش چیه گفت: بابا جون مگه هرکسی آفریننده نداره همه پدر و مادر دارند پدر و مادر خدا کیه؟ منم موندم هر چی بهش می گم نمی تونم قانعش کنم چکار کنم ؟

منم که سرم درد می کرد برای همین بحث وگفتگوها بهش اشاره کردم اگه ممکنه یه چند دقیقه ای بنشینه تا من باهاش صحبت کنم شاید قانع بشه

با کودک احوال پرسی کردم ازش پرسیدم پسرجون تو نمک رو می شناسی , جواب داد آره چطور مگه! ادامه دادم خاصیت نمک رو که می دونی چیه ؟ جواب داد: شوره دیگه

سئوال کردم اگه بخوان چیزی رو شور کنند بهش نمک می زنند درسته ! گفت: فورا پرسیدم اگه بخوان نمک رو شور کنند چی بهش می زنند ؟ یه نگاه با تعجب به من انداخت و گفت : نمک که خودش شوره شوری شو از چیزی نگرفته مال خودشه , ادامه دادم روغن رو می شناسی ؟ پاسخ داد آره روغن چربه

چربی شو روغن ازچی گرفته ؟

مال خودشه خودش این خاصیت رو داره و اگه روغنی پیدا کردی که چربی نداشته باشه دیگه بهش روغن نمی گن همینطور ادامه دادم شکر چطور شیرینی مال خودشه و هر چه رو بخوان شیرین کنند بهش شکر می زنند وو....

نور چطور ؟

هر جای تاریکی رو که بخوان روشن کنند بهش نور می دهند با نور روشنش می کنند اما دیگه روشنایی درخشندگی مال خود نوره از چیزی نگرفته به هر چی بتابه روشنش می کنه نورانیش می کنه چیزی هم از نورانیت خودش کم نمی شه اصلا خاصیت نور همینه که درخشانه و به درخشندگی می بخشه اگه این کار رو نکنه این خاصیت رو نداشته باشه دیگه بهش نور نمی گن ظلمت می گن یا ...

گفت : یعنی می خوای بگی خدا نوره ؟ جواب دادم نه خدا آفریننده نوره

خدا خالقه خاصیتش اینه که بیافرینه و خلق کنه اما کی خودشو خلق کرده این خاصیت مال خودشه اگه یه وقت خلق نکرد دیگه نمی بهش خالق و آفریننده گفت که , این خاصیت رو هم کسی بهش نداده یکی از صفات خدا اینه که فیاض علی الاطلاقه یعنی دائما باید فیض بده , به وجود بیاره اگه این کارو نکنه بهش خدا نمی گن اما کی اونو بوجود آورده وجود مال خودشه ذاتی اوست از کسی یا چیزی نگرفته.

 بنابراین سئوال از ریشه و بن غلطه اگه بپرسیم کی خدا رو بوجود آورده مثل اینه که بپرسیم شکررو چی شیرین کرده ؟ روشنایی رو چه چیزی به نور داده ؟ و.....

 

  
نویسنده : saeed shams ; ساعت ٤:٠۳ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٥/۱/۳۱
تگ ها :

عدل خدا و خلقت مخلوقات ناقص۲

 

سلام

مثل اين که ول کن معامله نيستيم اين موضوع عدالت تمام شدنی نيست آخه چاره ای نيست اين روزها بازار بحثش داغه تازه يکی از دوستان هم خوشش اومده خواسته تا مطالب اون رو هم بخونيم پس اون رو هم ببینید

فکر می کنم بیان مقدمات خیلی به طول انجامید از این به بعد پرسش ها و شبهاتی که در باب عدالت و عدل الهی و تفاوت ها مطرح هست را تا آن جا که فرصت داشته باشم برایتان می نویسم نخستین پرسشی که شاید در ذهن شما هم باشد این است که:

آیا وجود افراد ناقص الخلقه و عقب مانده های ذهنی و   مانند آن ها در میان مخلوقات خدا وند با عدل خدا منافاتی ندارد؟

خداوند متعال ، نظام آفرينش را براساس علم و حكمتش ، نظام علّى و معلولى و سببى و مسببى قرار داده است ؛ به اين معنا كه براى هر حادثه و پديده اى در عالم ، علتى وجود دارد، و هر علتى نيز معلولى مختص به خود دارد; مانند آتش كه سبب گرما، و نور كه سبب روشنايى هستند، و هيچ معلولى از علت خود و هيچ علتى هم از معلول خود جدا نيست . نمى شودآتش باشد; ولى نسوزاند.

جز حكم حقی كه حكم را شايد ، نيست

حكمی كه زحكم حق فزون آيد نيست

هر چيز كه هست ، آن چنان می‏بايد

آن چيز كه آن چنان نمی‏بايد نيست

 

در مورد ناقص الخلقه ها به تجربه علمى ثابت شده و در روايات هم آمده است که انعقاد نطفه در حال مستى , دوران قاعدگی,درحال مسموميت غذايى , دلهره و... آثار سويى روى نوزاد مى گذارد و همان گونه كه آتش سوزنده است ، چه انسان بداند و چه نداند هر غذا و روحيه اى هم اثر ذاتى و طبيعى خود را دارد؛ چه والدين و افراد ديگر از آن آگاه باشند و چه آگاه نباشند؛ مگراينكه چيز ديگرى مانع اثر گذارى آن شود يا اثر آن را خنثى كند؛ بنابراين هر يك از كَرى ، كورى ، فلجى و. . . علت خاصى دارد از جمله علت های مؤثر :

  1. تغذيه هاى ناصحيح .
  2. نسل هاى گذشته .
  3.  افراد جامعه .
  4.  ارادهء پدران و مادران.
  5. و....

امثال چنین علت هایی باعث شده اين گونه افراد درجامعه پيدا شوند. والاخودنوزادان بى گناهند و خداوند نيز منزه است . پس علت والدين و كسانى هستند كه آگاهانه يا ناآگاهانه در تحقق  آن ها نقش داشته اند این اثر ذاتى و بازتاب عمل آنهاست .

  
نویسنده : saeed shams ; ساعت ۱۱:۳۸ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٥/۱/۱٦
تگ ها :