چرا خدا بعضی آزمايش هاش خيلی سخته؟

 

 

يكي از دوستان سئوال قشنگي رو مطرح كرد كه وظيفه مي دانم فوري جواب بدهم

كه چرا خداوند گاهي انسان ها را خيلي سخت مورد آزمايش قرار مى دهد؟

پاسخ: البته مي دونيد كه امتحان با توجه به امتحان كننده، امتحان شونده و مورد امتحان تقسيماتى دارد كه چون پرسش از امتحان خداوند است، مختصرى در اين باره توضيح مى دهيم.

1. يادتان باشد كه امتحانات الهى با امتحانات بشرى متفاوت است در امتحانات بشرى، مقصود اين است كه يك سري چيزها بر امتحان كننده مجهول است مثل اين كه دوستي مي خواهد دوستش رو آزمايش كنه كه آيا اون شرايط دوست مورد نظرش رو داره يا نه; اما در مورد خداوند، چنين چيزي  محال است; چون هيچ چيزى بر خداوند نامعلوم نيست تا با امتحان، آن را دريابد: «وَعِندَهُ مَفَاتِحُ الْغَيْبِ لاَ يَعْلَمُهَآ إِلاَّ هُوَ...» (انعام، 59)

آزمايش هاي خداوند ثمراتي دارد كه برخى عبارتند از:

الف) زمينه سازى براى بازگشت به خداوند و توفيق توبه كردن; چنان كه خداوند مى فرمايد: «... وَ بَلَوْنَـهُم بِالْحَسَنَـتِ وَالسَّيِّـَاتِ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ; (اعراف، 168) ... و آن ها را به خوبى ها و بدى ها آزموديم; باشد كه ]به حكم حق[ برگردند».

ب) روشن شدن وضعيت راستگويان و دروغ گويان; چنان كه مى فرمايد: «أَحَسِبَ النَّاسُ أَن يُتْرَكُواْ أَن يَقُولُواْ ءَامَنَّا وَ هُمْ لاَ يُفْتَنُون * وَ لَقَدْ فَتَنَّا الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ فَلَيَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِينَ صَدَقُواْ وَ لَيَعْلَمَنَّ الْكَـذِبِينَ; (عنكبوت، 2 و 3) آيا مردم گمان كردند به صرف اين كه بگويند: ايمان آورده ايم، رها مى شوند و آزمايش نمى شوند؟! و به يقين كسانى كه پيش از اينان بودند را آزموديم تا خداوند آنان كه راست گفته اند را معلوم كند و دورغگويان را نيز معلوم دارد».

ج)  مقاوم شدن انسان در برابر سختى ها و مشكلات; چنان كه خداوند مى فرمايد: «وَلَنَبْلُوَنَّكُم بِشَىْء مِّنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْص مِّنَ الاَْمْوَ لِ وَ الاَْنفُسِ وَ الثَّمَرَ تِ وَبَشِّرِ الصَّـبِرِينَ; (بقره، 155) و شما را به چيزى از ]قبيل[ ترس و گرسنگى و كاهشى در اموال و جان ها و محصولات مى آزماييم و صابران را مژده بده».

 مرد بايد كه در كشاكش دهر

 سنگ زيرين آسياب باشد

شما مي دونيد فولاد چجوري ساخته مي شه آهن رو اونقدر تحت فشار قرار مي دهند و صيقل مي دهند آبديده اش مي كنند تا تبديل به فولاد بشه

انسان هم در سختي ها هر چه بيشتر مصيبت ببينه پخته تر و مقاوم تر مي شه مثل حضرت زينب اول توي همان طفوليت پدربزرگشو از دست داد بعد مادرشو شهيد كردند سپس پدرشو بعد از اون مصيبت امام حسن رو ديد همه اين ها براي اين بود كه بتونه مصيبتي كه حتي براي من و تو كه از دوست داران امام حسين هستيم خيلي سخته تا چه رسه براي زينب كه وقتي مي خواست با عبدالله ازدواج كنه شرط ضمن عقدش اين بود چون عاشق برادرش حسينه هر جا اون رفت بايد اجازه بده باهاش بره

اين همه مصيبت رو اگه نمي ديد كه نمي تونست مصيبت شهادت حسين ع را تحمل كنه.

البته فوايد ديگري هم بر آزمايش هاي الهي براي آدمي وجود دارد منتهي اين آخري رو كه توضيح دادم بيشتر مورد نظر دوستمون بود.

3. خدا انسان ها را با موارد گوناگونى امتحان مى كند كه برخى از آن ها عبارتند از:

1. آسايش و راحتى; 2. سختى و ناراحتى; 3. امنيت; 4. فرزندان; 5. پيروزى; 6. تكليف; 7. جان و مال; 8. بلايا و معايب; 9. فقر و تنگدستى; 10. قدرت; و ...•

(براى آگاهى بيشتر ر.ك: تفسير الميزان، علامه طباطبايى(رحمه الله)، ج 4، ص 34; ج)

 

 

 

  
نویسنده : saeed shams ; ساعت ۱۱:۳۱ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٥/٢/٢۸
تگ ها :

مناظره با يک کافر درباره اعجاز قرآن

سلام

مدتی پيش در يکی از تالارهای گفتگو که به حمد الله درش تخته شد چون دربرابر پاسخ های قرآنی ما و به نصرت الهی کم آوردند گفتگويی داغ رخ داد که بخشی از آن را در وبلاگ از قرآن بپرس در پارسی بلاگ آورده ام بخاطر اين که طولانی و خسته کننده نشود بخش دوم آن را اين جا بخوانيد:

لازم به يادآوری است نام آن کافر با عنوان بی خدا و بنده هم همان سعيد می باشد.

سعید:باید بدانید که معارضه اصولی دارد و آداب مخصوص به خود برخی از آن ها عبارتند از:

  1. روش باید کاملا فرق کند بنابراین همانطور که قرآن روش جدیدی آورده که نه نثر است و نه شعر, معارضه کننده باید چیزی بیاورد که سبکش ناشناخته و جدید باشد
  2. معارض نباید از واژهای کلامی که می خواهد مقابل آن را بیاورد , استفاده کند و تنها به تغییر بخشی از کلمات آن اکتفا کند زیرا به این کار سرقت و دزدی آشکار می گویند  مثل کلماتی که در اینترنت به عنوان سوره های ساختگی ارایه کردند و یا همان کتاب فرقان الحق, فکر کردند با یک کمی تغییر در کلمات قرآن می توان به آن کلمات هماوردی اطلاق کرد
  3. معارض باید به معنای کلامی که می خواهد با آن معارضه کند توجه داشته باشد مسئله فقط اثر ادبی نیست لفظ و محتوا هر دو معجزه بوده و هر دو هماورد  می طلبند.

و...

بی خدا: خوب از این مسئله بگذریم بر فرض که اینطور باشه اما این جا یه مشکل دیگه هست که شما ادعا کردید و آن این که شما مدعی شدید معاصران عصر نزول نتوانستند مثل قرآن بیاورند امروزی ها به طریق اولی نمی توانند  این ادعا بی اساس است .

سعید: چطور مگه واقعا همینطوره عربی دانان امروز به طریق اولی نمی توانند مانند قرآن را بیاورند

بی خدا: این حرف اشتباهیه چون خودتان بارها تکرار کردید که بشر هر چه جلو رفته مرتب رو به پیشرفت بوده نه به قهقرا پس چطور توی این مسئله که به نفع خودتان هست اینطور ادعا می کنید؟!

سعید: اشتباه نکنید دو تامطلب را با هم خلط نکنید بله ما این ادعا را هم داشتیم اما این ها دو مقوله از هم جدایند

توضیح اینکه وقتی می گیم قدیمی تر ها چون آن موقع زبان عربی دست نخورده بود با زبان ها ی دیگه آمیخته نشده بود بکر بود لذا ادیبانشان عرب خالص بودند اما زبان عربی امروز خیلی قاطی داره مثل همه زبان های دیگه که پس از مدتی به خاطر مراوداتی که با کشورهای دیگه برقرار می کنند اصالت زبانی خود را از دست می دهند و این درباره زبان فارسی هم صدق می کنه عرب های امروزه وقتی به قرآن مراجعه می کنند ممکن است بخش عظیمی از آن را نفهمند چون آن ها  از زبان قرآن فاصله گرفتند. و این ربطی به پیشرفت های بشر در بالا رفتن درک و فهم علمی هیچ ارتباطی ندارد پس اینطور نیست که بشر امروزی بهتر بتواند با قرآن تحدی کند.

 

 

  
نویسنده : saeed shams ; ساعت ۱۱:۳۸ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٥/٢/٩
تگ ها :