پيامبر امی

نگارمن كه به مكتب نرفت و خط ننوشت

به غمزه مسئله آموز صد مدرس شد

پرسيده اند در آيات شريفه قرآن كريم آمده است كه رسول اكرم(صلى الله عليه وآله) امّى بوده اند ; چطور مى توان آن را توجيه كرد ، در حالى كه خود آن حضرت هميشه به آموزش و كسب علم سفارش مى كردند؟

جواب اين سئوال به اختصار:

در اين كه پيامبراكرم(صلى الله عليه وآله) به مكتب نرفت و خط ننوشت ، ميان مورخان بحثى نيست ; همچنان كه در آيه شريفه 48 سوره عنكبوت نيز به آن تصريح شده.

 در محيط حجاز افراد با سواد به اندازه اى كم بود كه در «مكّه » كه مركز حجاز بود ، تنها اين تعداد در مردان از 17 نفر تجاوز نمى كرد كه مى توانستند بخوانند و بنويسند و از زنان نيز تنها يك زن بود كه سواد خواندن و نوشتن داشت .

در هر حال ، وجود اين صفت در پيامبراكرم(صلى الله عليه وآله) تأكيدى بر زمينه نبوت او بود تا هر گونه احتمالى درباره ارتباط او با ديگران جز ارتباط به خداوند متعال و جهان ماوراى طبيعت در زمينه دعوت او منتفى گردد . بعد از بعثت او نيز به همان حال «امّى بودن » تا پايان عمر باقى ماند . ولى يادآورى اين نكته لازم است كه درس نخواندن ، غير از بى سواد بودن است ; به تعبير ديگر ، هيچ مانعى ندارد كه آن حضرت ، به تعليم الهى ، «خواندن » و يا «خواندن و نوشتن » را بداند ، بى آن كه نزد انسانى آن را فرا گرفته باشد ; زيرا چنين اطلاعى بى ترديد از كمالات انسانى است و مكلمّل مقام نبوت است . شاهدش آن است كه در روايات نقل شده : پيامبراكرم(صلى الله عليه وآله) مى توانست بخواند و يا هم توانايى خواندن و هم توانايى نوشتن داشت; امّا براى اين كه جايى براى كوچكترين ترديد براى دعوت او نماند ، از اين توانايى استفاده  نمى كرد .

پست جدید از قرآن بپرس را در پارسی بلاگ ببینید موضوع آن این است برای مسایل دین به چه کسی باید مراجعه کرد؟

  
نویسنده : saeed shams ; ساعت ٥:٥۸ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٥/۸/٢٩
تگ ها :

معرفت ما نسبت به قرآن چقدر است؟

مطلبی رو در سایت از قرآن بپرس در پارسی بلاگ گذاشتم چون طولانی بود بقیه رو اینجا بخوانید:

مگر همين پيامبر نفرمود: اني تارك فيكم الثقلين كتاب الله و عترتي اهل بيتي لن يفترقا حتي يردا علي الحوض ما ان تمسكتم بهما لن تضلوا  ابدا

من در ميان شما دو شيي گرانبها را گزاردم قرآن و اهل بيتم اين هر دو از يكديگر جدا نمي شوند تا اين كه بر من سر حوض كوثر وارد شوند مادامي كه به هردوي اين ها تمسك جوييد هرگز گمراه نخواهيد شد

بعد قرآن فرمود:‌

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ أَطِيعُواْ اللّهَ وَأَطِيعُواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِي الأَمْرِ مِنكُمْ ( نساء 59)

اي مومنان از خدا و رسول خدا و اولو الامر خودتان ( اهل بيت فرمودند ما اولي الامر هستيم) اطاعت كنيد

و مگر.............................

با وجود همه اين ها سخن اهل بيت را قبول نداريد ؟!!
چطور ما سخن دانشمندان دنيا را قبول داريم و با جان و دل مي پذيريم چطور گاهي مي خواهيم به سخنراني خود كلاس بدهيم از سخنان انديشمندان غربي ووو استفاده مي كنيم اما به اميرالمومنين كه مي رسيم به امام صادق كه مي رسيم به امام باقر كه مي رسيم شرم مي كنيم !!!!
در حالي كه چندي پيش توي خبر ها آمده بود در ظاهرا يونان براي اولين بار بخش حكمت هاي نهج البلاغه به زبان آن ها چاپ شده بود و يكي از پرفروش ترين كتاب هاي آنان شد

اصلا من معتقدم همين نهج البلاغه را اگر به زبان يكي از كشورهاي اروپايي چاپ كنيم فقط نويسنده آن را برداريم به عنوان يك نويسنده ناشناس منتشرش كنيم يكي از پرطرفدارترين كتاب ها خواهد بود چرا ما با اين گوهر هاي دم دستمان اينگونه برخورد مي كنيم .

بگذريم خيلي طولاني شد

خلاصه كلام اين كه درك و فهم قرآن با ترجمه به دست نمي آيد چون

  1. بيش از 1400سال  از عصر نزول فاصله گرفتيم  واسطه ها افتاده شأن نزول ها بايد مطالعه شود

  2. قرآن مطلقات و مقيدات دارد كه بايد باهم معني شوند

  3. قرآن عمومات و مخصصات دارد كه بايد با هم معنا شوند

  4. قرآن محكمات و متشابهات دارد كه بايد به راسخان در علم مراجعه كرد تا آن ها را فهميد

  5. گاهي دو آيه در برخورد ابتدايي با يكديگر تناقض داشته بايد بين معاني هر دو جمع كرد تا پيام آيه را فهميد

کجا با عجله حال داری ادامه مطلب رو بخونی

  
نویسنده : saeed shams ; ساعت ٧:٢٤ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٥/۸/۱۳
تگ ها :