عدل خدا و خلقت مخلوقات ناقص۲

 

سلام

مثل اين که ول کن معامله نيستيم اين موضوع عدالت تمام شدنی نيست آخه چاره ای نيست اين روزها بازار بحثش داغه تازه يکی از دوستان هم خوشش اومده خواسته تا مطالب اون رو هم بخونيم پس اون رو هم ببینید

فکر می کنم بیان مقدمات خیلی به طول انجامید از این به بعد پرسش ها و شبهاتی که در باب عدالت و عدل الهی و تفاوت ها مطرح هست را تا آن جا که فرصت داشته باشم برایتان می نویسم نخستین پرسشی که شاید در ذهن شما هم باشد این است که:

آیا وجود افراد ناقص الخلقه و عقب مانده های ذهنی و   مانند آن ها در میان مخلوقات خدا وند با عدل خدا منافاتی ندارد؟

خداوند متعال ، نظام آفرينش را براساس علم و حكمتش ، نظام علّى و معلولى و سببى و مسببى قرار داده است ؛ به اين معنا كه براى هر حادثه و پديده اى در عالم ، علتى وجود دارد، و هر علتى نيز معلولى مختص به خود دارد; مانند آتش كه سبب گرما، و نور كه سبب روشنايى هستند، و هيچ معلولى از علت خود و هيچ علتى هم از معلول خود جدا نيست . نمى شودآتش باشد; ولى نسوزاند.

جز حكم حقی كه حكم را شايد ، نيست

حكمی كه زحكم حق فزون آيد نيست

هر چيز كه هست ، آن چنان می‏بايد

آن چيز كه آن چنان نمی‏بايد نيست

 

در مورد ناقص الخلقه ها به تجربه علمى ثابت شده و در روايات هم آمده است که انعقاد نطفه در حال مستى , دوران قاعدگی,درحال مسموميت غذايى , دلهره و... آثار سويى روى نوزاد مى گذارد و همان گونه كه آتش سوزنده است ، چه انسان بداند و چه نداند هر غذا و روحيه اى هم اثر ذاتى و طبيعى خود را دارد؛ چه والدين و افراد ديگر از آن آگاه باشند و چه آگاه نباشند؛ مگراينكه چيز ديگرى مانع اثر گذارى آن شود يا اثر آن را خنثى كند؛ بنابراين هر يك از كَرى ، كورى ، فلجى و. . . علت خاصى دارد از جمله علت های مؤثر :

  1. تغذيه هاى ناصحيح .
  2. نسل هاى گذشته .
  3.  افراد جامعه .
  4.  ارادهء پدران و مادران.
  5. و....

امثال چنین علت هایی باعث شده اين گونه افراد درجامعه پيدا شوند. والاخودنوزادان بى گناهند و خداوند نيز منزه است . پس علت والدين و كسانى هستند كه آگاهانه يا ناآگاهانه در تحقق  آن ها نقش داشته اند این اثر ذاتى و بازتاب عمل آنهاست .

  
نویسنده : saeed shams ; ساعت ۱۱:۳۸ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٥/۱/۱٦
تگ ها :